Salutació del President

Després del gran treball que hem realitzat durant 25 anys i reconegut, en l'àmbit local, nacional i europeu, en l'acolliment, atenció i orientació de milers de persones procedents de la immigració, principalment del Marroc i de diferents països de religió musulmana. Creiem que ha arribat el moment de treballar per la ciutadania de manera real i efectiva, deixant de considerar immigrants als ciutadans que ja fa anys que porten amb nosaltres, tant els de primera generació, com els fills ja nascuts aquí o arribats des de molt petits. Per a això és necessari que s'involucrin totes les institucions, col·lectius i societat civil, doncs d'això depèn en gran parteix la convivència i la cohesió social als nostres barris i ciutats.

Entre nosaltres resideixen, no immigrants, sinó ciutadans amb drets i deures, en igualtat d'oportunitats. Per això, el nostre treball com a fundació estarà destinat, sobretot, als joves, fills de pares procedents de la immigració, perquè puguin gaudir del reconeixement de la plena ciutadania activa i real en educació, ocupació, cultura, economia i política.

La creixent islamofòbia i el creixement de partits polítics racistes i xenòfobs a Europa ens obliga a estar preocupats i en alerta, perquè en una societat democràcia són inacceptables grups o persones que encoratgin l'odi i la discriminació contra l'altre.

D'altra banda, que un jove d'origen musulmà nascut entre nosaltres, consideri que és millor involucrar-se en la violència i morir que desenvolupar una vida a Europa, és la demostració clara del fracàs de les nostres societats amb aquests joves. En el treball diari amb ells és necessari tenir en compte el context internacional i el local perquè se sentin musulmans europeus i tinguin un sentiment de perdre tinença a l'espai en el qual viuen.

La interrelació entre musulmans i no musulmans és una prioritat de la nostra entitat, ja que és una assignatura pendent clarament als nostres barris.

Comptem amb totes aquelles persones que vulguin acompanyar-nos en aquesta difícil, però apassionant tasca, que va seguir estant molt present, ja que la pobresa, la falta d'oportunitats, el canvi climàtic i altres factors han seguit empenyent a la immigració a sortir dels seus països d'origen i a jugar-se la vida, si fa falta, per aconseguir un futur millor.

La diversitat és una força única i un component essencial de la nostra salut social.

Viure i conviure junts: l'objectiu.

Mohammed Chaib

President de la Fundació Ibn Battuta